Menopauza

Za formalny objaw przekwitania uznajemy u kobiet ostateczny zanik cyklu miesiączkowego, chociaż oznaki menopauzy często pojawiają się, zanim jeszcze zaniknie menstruacja. Jajniki stop­niowo przestają pracować; proces zaniku działania trwa na ogół kilka lat. Menopauza zazwyczaj przebiega w okresie między 48 a 52 rokiem życia kobiety, zdarza się jednak wcześniej – około czterdziestki – lub też później, tuż przed sześćdziesiątką. Docho­dzi do niej również w wyniku wycięcia jajników podczas operacji usunięcia macicy lub usuwania raka jajników.

Menopauza uznawana jest za rzecz normalną, ale jej objawy nie cieszą się już takim pobłażaniem. Istnieją społeczności o odmiennych nawykach żywieniowych, w których kobiety mogą przechodzić menopauzę bezobjawowo. Na Zachodzie tylko pewien procent kobiet nie musi się zmagać z dokuczliwymi symp­tomami. Poza uderzeniami gorąca oraz nocnymi potami do typo­wych objawów należą napady przygnębienia, nagłe zmiany nastroju, drażliwość, suchość pochwy.

Aby je złagodzić, warto włączyć do diety więcej produktów so­jowych – tofu, mleko sojowe, tempeh, soję w ziarnach. Pożywienie z soi jest zasobne w izoflawony (geisteinę i daidzeinę), te zaś działają w sposób nieco zbliżony do estrogenów, co pomaga w okresie menopauzy (nie wywołując przy tym skutków ubocz­nych zdarzających się w zastępczej terapii hormonalnej).

Zaleciłbym też przyjmowanie suplementu ipryflawonowego, tj. pochodnej izoflawonu, o której wiadomo, że zwiększą gęstość ko­ści oraz hamuje osteoporozę (rzeszotowienie tkanki kostnej), na­silającą się po okresie menopauzalnym.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.