Melatonina

Melatonia jest hormonem wytwarzanym w szyszynce z amino­kwasu o nazwie tryptofan. Szyszynka to gruczoł wielkości ziarna grochu umiejscowiony u podstawy mózgu. Melatoninę można na­być w postaci suplementu. Substancja ta zdaje się regulować „wewnętrzny zegar” organizmu, normując fizjologiczny rytm związa­ny z porami doby.

Normalnie poziom melatoniny wzrasta po zapadnięciu zmroku, obniżając się za dnia. Hormon ten jest również przeciwutleniaczem, spowalniającym proces starzenia. Wytwarzanie melatoniny w organizmie maleje z upływem lat; wiele oznak starzenia się mo­że wynikać ze wspomnianego spadku wydzielania melatoniny, chociaż nie zostało to jeszcze w pełni dowiedzione. Znaczne do­zy melatoniny raczej nie wywołują skutków ubocznych ani u lu­dzi, ani u zwierząt.

Melatonina przyjmowana wieczorem często pomaga zwalczyć bezsenność, a także nieprzyjemne skutki zmiany stref czasowych podczas między kontynentalnych podróży samolotami. W odróż­nieniu od większości medykamentów na bezsenność melatonina najczęściej nie powoduje uzależnienia, a tym samym nieprzyjem­nych objawów związanych z jej odstawieniem. U niewielkiego procenta badanych melatonina działa, paradoksalnie, odwrotnie – wzmagając bezsenność czy też poranne oszołomienie. W doświadczeniach na zwierzętach laboratoryjnych hamowała prze­rzuty nowotworowe i poprawiła funkcjonowanie układu immuno­logicznego. W innych eksperymentach wykazano, że wpływa korzystnie na długość życia (niestety, w odniesieniu do ludzi trudno to stwierdzić). Pomaga leczyć depresję, zwłaszcza jeżeli przygnę­bienie związane jest z niedostatkiem światła słonecznego. Może zmniejszać ciśnienie w gałce ocznej u pacjentów z jaskrą.

  • Jak przyjmować melatoninę

Melatonina jest ogólnie dostępna w 3-miligramowych kapsuł­kach bądź tabletkach do ssania. Typowa dawka to 3 mg przed snem, choć na różne osoby skutecznie działają odmienne dozy – od 1 do 6 mg. Jeżeli cierpisz na bezsenność albo depresję, a daw­ka, którą stosujesz, nie przynosi odpowiednich skutków, spróbuj zwiększyć lub ograniczyć ilość przyjmowanego preparatu.

Na niektórych ludzi dobrze działa przyjmowanie 10-15 mg me­latoniny – bez widocznych efektów ubocznych. Duże dawki me­latoniny są badane pod kątem jej znaczenia dla płodności w związku z wpływem, jaki ma na wydzielanie hormonów płcio­wych.

Niemal wszystkie suplementy melatoninowe są pochodzenia syntetycznego, ale syntetyczne cząsteczki są identyczne z natural­ną, organiczną melatoniną. Na rynku można nabyć czasami wyciągi ze zwierzęcej szyszynki, ale ich nie polecam, nierzadko bowiem bywają zanieczyszczone. Syntetyczna melatonina ma kolor śnieżnobiały.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.