Kwas pantotenowy

Kwas pantotenowy został odkryty przez doktora Rogera Williamsa, twórcę koncepcji indywidualizmu biochemicznego. Witamina ta umożliwia nadnerczom wytwarzanie hormonów. Długotrwały stres sprawia, że nadnercza, które wytwarzają różne hormony, w tym również adrenaliny, nie są w stanie wytworzyć do­statecznej ich ilości. Odpowiednia dawka witaminy B5 (oraz wita­miny C) przywraca nadnerczom ich normalne funkcjonowanie.

Niedobór kwasu pantotenowego może prowadzić do depresji, wyczerpania, wreszcie bezsenności. Zapotrzebowanie na tę wita­minę wzrasta u kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Nie­którzy lekarze stosują spore dawki tej substancji podczas lecze­nia ostrego zapalenia stawów. Zwykle zalecam znaczne dozy kwasu pantotenowego pacjentom, u których występują nawroty chorób, objawy zatruć truciznami środowiskowymi, alergie, sta­ny stresowe. Koenzymatyczna forma kwasu pantotenowego bie­rze udział w wielu przemianach chemicznych organizmu, a przyjmowana jako suplement ulega niemal w całości, jeszcze przed wchłonięciem z krwiobiegu, przemianie w kwas pantote­nowy. Stosowana jest do obniżenia ogólnego poziomu choleste­rolu oraz stężenia trój glicerydów, a także podnosi poziom dobrego cholesterolu (HDL).

  • Jak przyjmować kwas pantotenowy

Witamina B5 bywa nierzadko sprzedawana w postaci pantotenianu wapniowego. Jest powszechnie dostępna w 500-miligramowych tabletkach lub kapsułkach, z dodatkiem niewielkiej ilości wapnia. Zazwyczaj rekomenduję 500 mg dziennie w składzie ze­stawu podstawowego. Zalecam do 2000 mg tym z pacjentów, którzy znajdują się pod wpływem bardzo silnych stresów. Co się tyczy postaci koenzymatycznej, to dzienna dawka 900-miligramowa na ogół skutecznie obniża poziom cholesterolu czy trój gli­cerydów.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.