Witamina D

Witamina D jest wytwarzana przez organizm (a zatem w zasa­dzie nie jest witaminą) za sprawą oddziaływania promieniowania ultrafioletowego słońca na cholesterol w naskórku. Z tego powo­du bywa czasem nazywana „słoneczną” witaminą chociaż w za­sadzie nie jest witaminą ale hormonem sterydowym. Z wiekiem zdolność skóry do produkcji witaminy D spada; obniża się też przyswajanie jej przez układ pokarmowy. Starsze osoby, rzadziej wychodzące na słońce, mogą potrzebować dodatkowych dawek witaminy D.

Witamina D3 (cholekalcyferol – naturalna postać witaminy D) jest niezbędna do właściwego wykorzystywania przez organizm wapnia. Wraz z hormonem wydzielanym przez gruczoł przytarczycy umożliwia utrzymywanie normalnego poziomu wapnia we krwi. Jest niezbędna w procesie formowania kości oraz dla utrzy­mania ich w dobrej kondycji; konieczna jest też w tych przemia­nach biochemicznych nerwów i innych komórek, które przebiega­ją z udziałem wapnia.

Przemiana witaminy D na aktywniejsze metabolity odbywa się w nerkach. Przyjmowanie suplementu witaminy D może się oka­zać konieczne w wypadku uszkodzenia nerek albo wątroby oraz przy zaburzeniach układu pokarmowego. Chociaż niektóre pro­dukty mleczne są wzbogacane witaminą D, to lekarze nierzadko przepisują też jej syntetyczną postać – witaminę D2 (ergokalcyferol).

Wysokie dawki witaminy D są potencjalnie toksyczne, bowiem prowadzą do nadmiernego zwapnienia tkanek. Osoby konsumują­ce dużo nabiału oraz mięsa, a także „wzbogacanej”, przetworzo­nej żywności (której nie polecam), mogą mieć nadmiar witaminy D. Zwapnienie tkanek, będące skutkiem nadwyżek witaminy D, by­wa często nieodwracalne. W związku z tym ważne jest, by nie przedawkować suplementów, zwłaszcza gdy ktoś nie ma zamiaru rezygnować ze spożywania przetworzonej żywności czy mięsa. W podeszłym wieku nadmiar witaminy D może spowodować na­gromadzenie wapnia w komórkach, zaburzając gospodarkę enzy­matyczną, a tym samym przyspieszając rozwój schorzeń degeneratywnych. Umiarkowane dawki suplementu witaminy D są jednak przydatne, zwłaszcza u osób starszych, do utrzymania od­powiedniego poziomu wapnia.

  • Jak przyjmować witaminę D

Nasz zestaw podstawowy (podobnie jak wiele multiwitamin dostępnych na rynku) zawiera 400 j.m. witaminy D. Zazwyczaj ograniczam się do tej dawki, jakkolwiek starszym pacjentom przepisuję dodatkowe 400 j.m. na dobę. W aptekach można na ogół nabyć kapsułki z witaminami D oraz A. Dobrym źródłem wi­taminy D jest „tran” z wątroby dorsza albo innych ryb morskich. Tran ów jest dostępny w kapsułkach lub buteleczkach, w różnych proporcjach witaminy D do A.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.