Witamina A

Witamina A utrzymuje w dobrym stanie śluzówkę, pomagając w zapobieganiu infekcjom. Jest niezbędna dla wzroku, rozwoju tkanki kostnej, płodności oraz do produkcji białych krwinek. Umożliwia prawidłowe działanie układu immunologicznego i rozrodczego. W postaci naturalnej znajduje się tylko w produk­tach pochodzenia zwierzęcego, ale organizm potrafi ją wytwarzać z beta-karotenu. Przemiana z beta-karotenu jest reakcją enzyma­tyczną i zachodzi w jelitach, a proces ów bywa powolny. W związku z tym w pewnych sytuacjach lepiej wziąć syntetyczną witaminę A, niż „zdać się” na własny organizm. Witamina chroni błonę śluzową przed skutkami oddziaływania substancji szkodli­wych zawartych w dymie tytoniowym czy spalinach. Pomaga też przy niektórych schorzeniach skóry, takich jak trądzik. Działa też jako przeciwutleniacz, choć nie tak skutecznie jak beta-karoten.

Jakkolwiek duże dawki witaminy A są potencjalnie toksyczne, osoby dorosłe nie mają w tym wypadku specjalnych powodów do obaw. Mimo wszystko zalecam, abyś nie przekraczał dawki 50 000 – 100 000 j.m. bez uprzedniej konsultacji z lekarzem. Ko­biety powinny unikać dawek powyżej 100 000 j.m. w pierwszym trymestrze ciąży. Czasami silne dawki witaminy A stosowane w krótkim okresie działają terapeutycznie; niektórzy lekarze prze­pisują ogromne dawki pacjentom cierpiącym na nowotwory.

  • Jak przyjmować witaminę A

Witamina A jest zwykle dostępna w kapsułkach zawierających 10 000 oraz 25 000 j.m., wchodzi też w skład większości prepara­tów multiwitaminowych. Stosowany przeze mnie zestaw podsta­wowy zawiera 10 000 j.m. tej witaminy. Gdy potrzebna jest jej zwiększona dawka, zazwyczaj zalecam dodatkowo jedną kapsuł­kę dziennie zawierającą 25 000 j.m., po czym dostosowuję dalsze dawkowanie do stanu pacjenta.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.