Kwercetyna

Ten bioflawonoid o jaskrawym, zielonożółtym zabarwieniu, wy­wiera szczególny wpływ na pewne błony komórkowe. Wykazuje powinowactwo z komórkami, które uwalniają histaminę oraz serotoninę – mediatory chemiczne w procesach alergicznych i stanach zapalnych. Kwercetyna stabilizuje błony komórek tucznych i zasadochłonnych, zapobiega uwalnianiu ich zawartości. Wspomniane błony są bowiem mocno „nieszczelne” u alergików, co powoduje nadmierne wydzielanie substancji takich jak histamina. Kwercetyna pomaga też astmatykom, zmniejszając ich wrażliwość na alergeny. Interesujące, że lek wywołujący podobny skutek – cromolyn (kromoglikan disolowy) – jest syntetycznym flawonoidem.

Kwercetyna zmniejsza aktywność enzymu o nazwie reduktaza aldozy, a to z kolei ogranicza odkładanie się w soczewce oka związków cukrowo-białkowych, stanowiących jedną z przyczyn rozwoju za­ćmy. Ograniczenie spożycia cukru, zwłaszcza laktozy, to również ele­ment profilaktyki przeciw zaćmie, ponieważ w laktozie znajduje się współodpowiedzialna za powstawanie tego schorzenia galaktoza. Po­nadto kwercetyna częściowo likwiduje szkody wyrządzone w ślu­zówce dróg oddechowych przez dym tytoniowy. Nawet jeżeli sam nie jesteś palaczem, to pewnie padasz ofiarą tzw. biernego palenia, więc kwercetyna może okazać się korzystna również dla ciebie.

  • Jak przyjmować kwercetynę

Zwykle zalecam dwie 400 mg dawki kwercetyny dziennie aler­gikom oraz pacjentom, u którym może rozwinąć się zaćma. Ast­matycy, a także osoby szczególnie podatne na uczulenia, powinni spróbować większej dozy – 1200-1600 mg na dobę. Suplement, który sam stosuję, zawiera 400 mg kwercetyny, zmieszanej, w ce­lu poprawienia przyswajalności bioflawonoidu, z enzymem o na­zwie bromelina.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.