L-karnityna

Substancja ta bywa czasami zaliczana do grupy witamin B, nie jest jednak witaminą, gdyż organizm jej nie wytwarza. Jest to po­chodna aminokwasu odpowiedzialna za dostarczanie tłuszczów do mitochondriów, w których tłuszcz ulega spaleniu – przemianie w energię. Mitochondria otoczone są błoną, a karnityna umożli­wia tłuszczom przenikanie przez nią. W konsekwencji L-karnity­na wspomaga spalanie tłuszczów, obniża poziom trójglicerydów we krwi, a niektórym osobom umożliwia zrzucenie nadwagi.

Ludzki organizm wytwarza karnitynę z aminokwasów: lizyny oraz metioniny (w obecności witamin C, B6, B3 oraz żelaza). Tak więc, choć karnityna nie należy formalnie do aminokwasów nie­zbędnych w pożywieniu, to jednak jej produkcja często jest niedostateczna, zwłaszcza w stanach chorobowych. Wiele L-karnityny znajduje się w mięśniach, zwłaszcza w mięśniu sercowym, ale z kolei mięśnie pacjentów z arteriosklerozą (stwardnieniem tęt­nic) wykazują jej niedobory. Suplementacja preparatami karnityny poprawia stan tkanek oraz wydolność mięśnia sercowego.

Duże dozy L-karnityny (1000-2000 mg dziennie) przynoszą ulgę w dusznicy bolesnej (bólach serca wywołanych jego niedo­statecznym dotlenieniem). Jest szczególnie skuteczna, kiedy zo­stanie podana zapobiegawczo, przed wystąpieniem objawów. Wspomagając spalanie tłuszczów, ogranicza uzależnienie mięśni od glukozy. Gdy glukoza jest spalana w obecności niedostatecznej ilości tlenu (np. przy stwardnieniu tętnic lub podczas intensywne­go wysiłku fizycznego), wtedy nadprodukcja kwasu mlekowego prowadzi do bólów mięśni (dolegliwość dobrze znana np. biega­czom). W związku z powyższym L-karnityna bywa przydatna dla sportowców, u których podnosi poziom energii, wytrzymałość, a skraca czas niezbędny do odpoczynku.

L-karnityna stanowi również środek pomocny osobom cierpią­cym na stwardnienie tętnic w nogach przejawiające się bólem w trakcie chodzenia (jest to tzw. „chromanie przestankowe”). Pa­cjenci z tym schorzeniem powinni przyjmować około 2000 mg L-karnityny na dobę.

  • Jak przyjmować karnitynę

Zazwyczaj zalecam kapsułki 250-500-miligramowe, natomiast pacjentom z dolegliwościami serca – 1000 do 2000 mg na dobę. Eksperymentalnie podawano też znacznie wyższe dawki, bez skutków ubocznych. Dawki te przynosiły ulgę osobom chorym na serce oraz cierpiącym na chromanie przestankowe. Karnityna jest względnie bezpieczna. Substancja ta poprawia wydolność spor­towców, którzy mogą przyjmować dziennie 2000-mg dawki tejże substancji.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.