L-glutamina

L-glutamina występuje powszechnie w ludzkim krwiobiegu. Bierze udział w budowie mięśni, szczególne znaczenie ma w okresach stresu bądź chorób. Jest ważnym przenośnikiem azo­tu, źródłem energii dla komórek śluzówki jelit; podtrzymuje funkcjonowanie układu odpornościowego. Bywa szczególnie przydat­na w leczeniu wrzodów układu pokarmowego oraz stanów zapal­nych jelit, a także biegunki. Suplementy glutaminowe mogą znacznie przyspieszyć powrót do zdrowia po urazach lub opera­cjach, przyspieszają też gojenie się ran.

L-glutamina ogranicza łaknienie, co wiąże się z obniżaniem po­ziomu cukru we krwi, poprawia też pamięć. Głównym źródłem energii dla mózgu jest glukoza. Kiedy poziom cukru we krwi jest niski, mogą wystąpić zaburzenia psychiczno-neurologiczne. Mózg jednak potrafi w takim wypadku spożytkować glutaminę, co zapo­biega wspomnianym objawom zaburzeń umysłowych. Glutamina redukuje ponadto stan zmęczenia i przygnębienia, jest też ważnym prekursorem przeciwutleniaczy – organizm wytwarza z niej ważny enzym o właściwościach przeciwutleniacza – glutation.

  • Jak przyjmować L-glutaminę

Suplementy L-glutaminowe są ogólnie dostępne w 500 mg ka­psułkach lub też w postaci proszku, który można rozpuszczać w wodzie albo w rozcieńczonym soku, gdy konieczne okaże się przyjmowanie dużych dawek. Szukając tego suplementu, pytaj o L-glutaminę, nie zaś o glutaminian ani kwas glutaminowy. Często zalecam dwie-trzy kapsułki dwa razy dziennie (w sumie 2000-3000 mg), rzadziej – do 4500 mg na dobę. Wyższe dozy glutaminy są pomocne w poważniejszych stanach zapalnych jelit, zaburzeniach przemiany materii, owrzodzeniach przewodu pokar­mowego. Naukowcy nadal badają wpływ dużych dawek glutami­ny na zaburzenia układu odpornościowego (np. AIDS); wstępne wyniki są bardzo obiecujące.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.